Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 13 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Nakládání s majetkem státu
Štancl, Michal ; Liška, Petr (vedoucí práce) ; Dvořák, Tomáš (oponent) ; Marek, Karel (oponent)
Název disertační práce v českém jazyce, abstrakt v českém jazyce a tři klíčová slova v českém jazyce Název: Nakládání s majetkem státu Abstrakt: Stát se v oblasti soukromého práva považuje za právnickou osobu. Je ovšem zcela zvláštní právnickou osobou, má dvojakou povahu, v jejímž důsledku se v právním styku pravidelně ocitá na pomezí práva soukromého a veřejného. Ve svém soukromoprávním jednání přitom stát není omezen principem legality. Může činit, stejně jako od něho odlišné právnické a fyzické osoby, i to, co mu není zákonem výslovně dovoleno. Na rozdíl od jiných právnických a fyzických osob však stát nemůže naplno využít principu autonomie vůle. Jeho jednání, jakkoliv není omezeno na to, co zákon dovolí, je předurčeno zřetelně danými mezemi. Tyto meze jsou představovány omezujícími ustanoveními, která korigují počínání samotných konkrétních organizačních složek státu a státních organizací tak, aby bylo dosaženo cíle právní úpravy, kterým je veřejný zájem na tom, aby se státním majetkem bylo nakládáno šetrně a aby hospodaření státu nebylo pro stát nevýhodné. Předmětem této práce je zkoumání jednotlivých prvků majetkoprávních vztahů státu, na něž jsou zaměřeny jednotlivé části práce. Nejdůležitějším subjektem majetkoprávních vztahů státu je sám stát. Na ten ovšem v soukromoprávním styku nelze nahlížet...
Nakládání s majetkem státu
Štancl, Michal ; Horáček, Tomáš (oponent)
Název disertační práce v českém jazyce, abstrakt v českém jazyce a tři klíčová slova v českém jazyce Název: Nakládání s majetkem státu Abstrakt: Stát se v oblasti soukromého práva považuje za právnickou osobu. Je ovšem zcela zvláštní právnickou osobou, má dvojakou povahu, v jejímž důsledku se v právním styku pravidelně ocitá na pomezí práva soukromého a veřejného. Ve svém soukromoprávním jednání přitom stát není omezen principem legality. Může činit, stejně jako od něho odlišné právnické a fyzické osoby, i to, co mu není zákonem výslovně dovoleno. Na rozdíl od jiných právnických a fyzických osob však stát nemůže naplno využít principu autonomie vůle. Jeho jednání, jakkoliv není omezeno na to, co zákon dovolí, je předurčeno zřetelně danými mezemi. Tyto meze jsou představovány omezujícími ustanoveními, která korigují počínání samotných konkrétních organizačních složek státu a státních organizací tak, aby bylo dosaženo cíle právní úpravy, kterým je veřejný zájem na tom, aby se státním majetkem bylo nakládáno šetrně a aby hospodaření státu nebylo pro stát nevýhodné. Předmětem této práce je zkoumání jednotlivých prvků majetkoprávních vztahů státu, na něž jsou zaměřeny jednotlivé části práce. Nejdůležitějším subjektem majetkoprávních vztahů státu je sám stát. Na ten ovšem v soukromoprávním styku nelze nahlížet...
Nakládání s majetkem státu
Štancl, Michal ; Liška, Petr (vedoucí práce) ; Dvořák, Tomáš (oponent) ; Marek, Karel (oponent)
Název disertační práce v českém jazyce, abstrakt v českém jazyce a tři klíčová slova v českém jazyce Název: Nakládání s majetkem státu Abstrakt: Stát se v oblasti soukromého práva považuje za právnickou osobu. Je ovšem zcela zvláštní právnickou osobou, má dvojakou povahu, v jejímž důsledku se v právním styku pravidelně ocitá na pomezí práva soukromého a veřejného. Ve svém soukromoprávním jednání přitom stát není omezen principem legality. Může činit, stejně jako od něho odlišné právnické a fyzické osoby, i to, co mu není zákonem výslovně dovoleno. Na rozdíl od jiných právnických a fyzických osob však stát nemůže naplno využít principu autonomie vůle. Jeho jednání, jakkoliv není omezeno na to, co zákon dovolí, je předurčeno zřetelně danými mezemi. Tyto meze jsou představovány omezujícími ustanoveními, která korigují počínání samotných konkrétních organizačních složek státu a státních organizací tak, aby bylo dosaženo cíle právní úpravy, kterým je veřejný zájem na tom, aby se státním majetkem bylo nakládáno šetrně a aby hospodaření státu nebylo pro stát nevýhodné. Předmětem této práce je zkoumání jednotlivých prvků majetkoprávních vztahů státu, na něž jsou zaměřeny jednotlivé části práce. Nejdůležitějším subjektem majetkoprávních vztahů státu je sám stát. Na ten ovšem v soukromoprávním styku nelze nahlížet...
Nakládání s majetkem státu
Bobíková, Kateřina ; Dvořák, Jan (vedoucí práce) ; Thöndel, Alexandr (oponent)
Název rigorózní práce v českém jazyce, abstrakt, 3 klíčová slova Nakládání s majetkem státu Abstrakt Rigorózní práce se zabývá detailním pohledem na nakládání s majetkem České republiky, zejména nemovitým, v recentní právní úpravě. Vzhledem k rekodifikaci soukromého práva je zaměřena na pochopení nakládání s majetkem státu v protikladu s nakládáním s majetkem v soukromé sféře. Práce je snahou o pochopení určité specifičnosti dispozic se státním majetkem, kde je nutné vzít v potaz postavení státu a jeho jistých omezeních, které se v soukromé sféře nevyskytují. Součástí práce jsou i konkrétní situace, které nezřídka nastávají při nakládání s majetkem státu a které je nutné posuzovat velmi citlivě z důvodu povinnosti státu jednat transparentně a hospodárně s veřejnými prostředky. Podstatou práce je právní náhled na nakládání s majetkem České republiky, a to včetně zcela konkrétní specifikace způsobů nakládání s majetkem státu. Práce obsahuje právní úpravu de lege lata, a to i se zohledněním úskalí, která právní úprava přináší. Je tedy potřebné uvést, že je stále nutné zaměřit se na způsob řešení právě komplikovaných životních situací, které se vyskytují i při nakládání s majetkem státu. V konkrétních pasážích navrhuji možná řešení problému de lege ferenda. Řešením komplikovaných životních situací při nakládání...
Právní a majetkové postavení státního podniku
Růžička, Jan ; Zahradníčková, Marie (vedoucí práce) ; Eichlerová, Kateřina (oponent)
1 Právní a majetkové postavení státního podniku Abstrakt Předkládaná práce se zaměřuje na zhodnocení platné právní úpravy státního podniku, a to zejména ve světle poslední novelizace zákona o státním podniku účinné od 1. 1. 2017. Cílem této diplomové práce je platnou právní úpravu popsat, a zhodnotit též souvislostech s dalšími právními předpisy a konečně též posoudit nutnost zachování samostatné právní formy státního podniku do budoucna. Tato diplomová práce je rozdělena do pěti kapitol. První kapitola obsahuje stručnou charakteristiku státního podniku a vymezení základních pojmů. Druhá kapitola pak popisuje historický vývoj právní úpravy podniků hospodařících s majetkem státu od vzniku Československa až do roku 1997, od kdy je účinný současný zákon o státním podniku. Třetí kapitola ve čtyřech podkapitolách analyzuje platnou a účinnou právní úpravu státního podniku. První podkapitola je věnována orgánům státního podniku, druhá předmětu podnikání a účelu státního podniku, třetí založení a vzniku a poslední, čtvrtá podkapitola popisuje zrušení a zánik státního podniku. Pátá kapitola se věnuje majetkovému postavení státního podniku, tedy právu hospodařit s majetkem státu a dále nabývání a dispozice s tímto majetkem. Popsána je též úprava účasti státního podniku v jiných právnických osobách a úprava fondů. V...
Státní podnik a jeho majetek
Huštan, Tomáš ; Horáček, Vít (vedoucí práce) ; Eichlerová, Kateřina (oponent)
Resumé Státní podnik je formou právnické osoby užívanou v České republice jako alternativa k zakládání akciových společností s majetkovou účastí státu. Ačkoli státní podnik slouží jako jedna z variant nakládání s majetkem státu, je využíván nejen k hospodářským účelům, ale také k plnění další zájmů státu, jako například zájmů společenských nebo bezpečnostních. V nedávné době prodělala v reakci na rekodifikaci občanského práva a práva obchodních korporací právní úprava státního podniku výrazné změny. Cílem této diplomové práce nazvané "Státní podnik a jeho majetek" je zanalyzovat právní úpravu státního podniku a jeho hospodaření s majetkem státu v souvislostech s dalšími právními předpisy, poukázat na nedostatky této právní úpravy, posoudit povahu státního podniku jako právnické osoby, určit povahu institutu práva hospodařit s majetkem státu a posoudit potřebnost státního podniku jako samostatné právní formy. Tato diplomová práce je rozdělena do sedmi kapitol. První dvě kapitoly se zabývají vývojem právní formy státního podniku včetně jejích předchůdců a dopadem transformace ekonomiky po pádu komunismu na postavení státních podniků. Třetí kapitola popisuje státní podnik z hlediska různých aspektů jeho právní formy jako právnickou osobu, státní organizaci a podnikatele. Ve čtvrté kapitole je analyzováno...
Státní podnik a jeho majetek
Karlík, Martin ; Horáček, Vít (vedoucí práce) ; Eichlerová, Kateřina (oponent)
V posledních 20 letech docházelo ke konstantnímu snižování počtu státních podniků. V současné době existuje pouze okolo 40 aktivních státních podniků a další desítky neaktivních, které se nacházejí ve fázi likvidace. Navzdory nevelkému počtu státních podniků, je jejich role v ekonomice stále důležitá, obzvláště jako způsob podílení se státu na soukromém podnikání. Státní podniky hospodaří s majetkem ve výši okolo 170 miliard Kč a pomocí tohoto majetku dosahují ročně zisku ve výši okolo 7,5 miliardy Kč. Nejdůležitějším pramenem právní úpravy státních podniku je zákon č. 77/1997 Sb., o státním podniku, jenž byl jedenáct krát novelizován. Jednou z významných novel byl zákon č. 213/2013 Sb., který vytvořil mechanismus umožňující převádět část zisku státních podniků do státního rozpočtu. Nejdůležitější novelou je však zákon č. 253/2016 Sb. s účinností od 01. 01. 2017, která v návaznosti na rekodifikaci soukromého práva a na nedostatečnou úpravu některých oblastí, přináší podstatné změny. Největší změny se dotýkají dispozic s majetkem státního podniky, u něhož jsou nově stanovena konkrétní pravidla pro nákladní. Tyto změny, které by měly snížit korupční potenciál, jsou podrobně představeny a rozebrány v této diplomové práci. Nové změny se však nevyhnuly ani dozorčí radě a řediteli a jejich oprávnění....
Státní podnik
Nagy, Miloš ; Horáček, Vít (vedoucí práce) ; Černá, Stanislava (oponent)
V současnosti je v České republice zapsáno v obchodním rejstříku 280 státních podniků. Přestože převážná část z nich je v likvidaci a aktivních je jen několik desítek, obecně jejich význam spočívá v účelu, k němuž má jejich činnost v dnešním hospodářsko-politickém systému směřovat. Podnikají ve vymezených oborech, které často bývají strategického významu, mnohdy má jejich činnost sledovat veřejný zájem. V odvětvích, v nichž státní podniky působí, zaujímají tyto obvykle velmi silné pozice, a to i díky rozsahu a druhu majetku, jímž disponují. Příznačné rysy státního podniku daly vyvstat mnoha právním otázkám ohledně jeho povahy. V nedávné minulosti byly praxí některé spory vyřešeny, jiné otázky mají povahu koncepční a mohou být změněny pouze skrze změnu právní úpravy. Ačkoliv není v současnosti státnímu podniku mezi odbornou veřejností věnována systematická pozornost, lze zvýšený zájem v posledních letech sledovat ohledně dílčích otázek týkajících se státních podniků, ať už se jedná o problematiku veřejných zakázek, poskytování informací, či převodu zisku státních podniků do státního rozpočtu. Diplomová práce se zaměřuje především na specifika státního podniku, snaží se vystihnout jeho charakteristické znaky a ty aplikovat při řešení praktických otázek, s nimiž se státní podniky v současném právně-ekonomickém...
Nejvyšší kontrolní úřad České republiky
Dvořáková, Barbora ; Matula, Miloš (vedoucí práce) ; Nováková, Jiřina (oponent)
Tato práce se zaměřuje na nejvyšší kontrolní instituci, která v České republice provádí externí audit veřejné správy - Nejvyšší kontrolní úřad. V první části jsou vymezeny základní pojmy z oblasti kontroly veřejné správy. Druhá část obsahuje exkurs do historie vývoje kontroly ve veřejné správě. Kapitola je dále rozdělena do pěti dalších bloků, ve kterých je postupně odhaleno postavení NKÚ v systému veřejné moci, působnost a pravomoc Úřadu, jeho organizace a dále pak kontrolní činnost a financování samotného Úřadu. Další úsek textu představuje modely nejvyšších kontrolních institucí, které jsou využívané ve Francii, Německu, Rakousku, Velké Británii, Švédsku a na Slovensku. V závěru kapitoly dochází ke srovnání představených auditních institucí a NKÚ ČR. Z této komparace pak vychází čtvrtá kapitola, kde jsou vyhodnoceny závěry provedené analýzy, a jsou zde i uvedeny návrhy na možné úpravy české legislativy.
Účetnictví vybrané organizační složky státu a analýza jejího hospodaření
MARSOVÁ, Michaela
Práce se zabývá účetnictvím a hospodařením organizačních složek státu. Pro splnění cíle práce byla vybrána účetní jednotka Okresní soud v Jindřichově Hradci.Teoretická část práce charakterizuje neziskové organizace, organizační složky státu, rozpočtová pravidla, účetnictví a hospodaření organizačních složek státu. Praktická část se věnuje charakteristice vybrané účetní jednotky, výkazům účetní závěrky, zaúčtování konkrétních případů a porovnání s účetnictvím obchodních korporací. Dále se praktická část zabývá analýzou hospodaření vybrané účetní jednotky, která hospodaří se státním majetkem a prostředky státního rozpočtu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 13 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.